måndag 24 mars 2014

Att sy "fördjupningar" i en dyna

Jag fick ett önskemål om att beskriva lite mer detaljerat hur jag syr "fördjupningarna" i dynan till min fåtölj, så här kommer en beskrivning. Innan jag börjar vill jag påpeka två saker:
1. Min metod utgår från en befintlig dyna där det finns/har funnits fördjupningar tidigare. Det kanske går att göra helt nya fördjupningar i t.ex. en madrass på samma sätt, men det har jag inte provat.
2. Jag är en glad amatör som experimenterar och gör som jag tycker funkar, så det är mycket möjligt att det finns bättre, enklare, snyggare och mer "korrekta" sätt. Jag tar gärna emot tips!

Okej, då kör vi! De här verktygen använder jag:

1. En rak nål, 6,5 cm lång och 1 mm tjock.
2. En böjd nål, 3,3 mm rakt över från spets till öga.
3. En fingerborg.
4. En tång med räfflad "kläm-yta".
5. En sax.

De båda nålarna kommer från ett nålbrev med sju olika "hantverksnålar" som jag köpte för 29 kr på den lokala tygaffären. En investering jag är mycket nöjd med!




Så här gör jag:

1. Jag börjar med att klippa till en tråd. Det är förmodligen bra med en ganska tjock tråd men det har jag ingen i någon bra färg så jag tar en vanlig sytråd och viker dubbel, trär igenom nålsögat och knyter en knut i änden (så att tråden i praktiken blir fyrdubbel när jag syr).

2. Jag fäster tråden i baksidestyget genom att sticka nålen ner genom tyget och sedan upp igen (som när man syr ett vanligt stygn) utan att dra åt helt. Sedan sticker jag nålen och tråden igenom trådänden som ännu inte dragits igenom tyget. Till sist drar jag till så att det blir en knut. Jag upptäckte nämligen att det inte gick att bara börja med det första stygnet direkt och lita på knuten i änden av tråden; den knuten var för klen så den drogs igenom tyget. (Det hjälpte inte heller att göra många knutar på varandra.)



3. Nästa steg är att sticka nålen genom madrassen och ut på ovansidan. Jag lägger dynan med ovansidan upp på kanten av bordet så att den sticker ut lite, så att jag kan trycka på nålen från undersidan och ta emot den på ovansidan samtidigt. För att kunna trycka på nålen ordentligt använder jag en fingerborg. Innan spetsen går igenom tyget måttar jag in den så att nålen kommer upp ungefär vid ena kanten av fördjupningen. Hamnar den helt fel drar jag ut nålen och gör om. (Här utgår jag alltså från en befintlig fördjupning.)

4. Ibland är det svårt att få ett bra grepp om nålen för att kunna dra igenom den, trots att jag trycker på underifrån. Då använder jag tången. Tången är också bra om jag måste dra ut nålen på baksidan igen och göra om.



5. När nålen har dragits igenom tyget gör jag det första stygnet på ovansidan genom att sticka ner nålen igen ungefär 1 cm från där den kom upp, tvärs över fördjupningen. Återigen kommer fingerborgen till användning.

6. Dra igenom nålen till undersidan, dra till ordentligt och upprepa steg 3-5 för att göra ett andra stygn på ovansidan. Jag syr stygnen på ovansidan som ett kryss.



7. För att fästa tråden använder jag den böjda nålen. För att få loss den raka nålen så att jag kan byta nål börjar jag med att klippa av tråden nära nålsögat på den raka nålen. Sedan sticker jag i den böjda nålen genom baksidestyget nere i fördjupningen (därav behovet av böjd nål) och trär tråden genom nålsögat.

8. Jag drar sedan nålen genom tyget, men drar inte åt helt direkt utan låter den del av tråden som inte dragits igenom tyget än bilda en ögla. Änden av tråden, som har dragits igenom tyget, trär jag genom öglan och drar åt så att det blir en knut. Det gäller att dra åt ordentligt, så att det verkligen blir en fördjupning. Om tråden räcker till gör jag en likadan knut till för att det ska hålla riktigt bra.




Klart! Upprepa 28 gånger... eller ja, så många fördjupningar du nu behöver göra :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar