fredag 7 mars 2014

Äntligen färdig tunika!

Den här tunikan påbörjade jag någon gång i höstas, men jag fastnade på det tråkiga momentet att fålla den... Då var det tänkt att den skulle bli en klänning. Efter det har jag sytt (och färdigställt) en "stickad" trikåklänning till och köpt ytterligare en på second hand, så med tanke på att jag använder klänning rätt sällan insåg jag att jag inte direkt behövde en till. Jag klippte därför av den ett par decimeter för att göra om den till en tunika. Det var inte lätt att få till rätt färg på bilderna, men den högra bilden som visar tunikan bakifrån har ungefär rätt färgåtergivning.



Tunikan är sydd i ett ganska tunt trikåtyg med stickad känsla (alla trikåtyger är väl stickade, men det här har glesare mellan maskorna och är mindre slätt än de flesta trikåtyger). Tyget är köpt på second hand. Tunikans övre del samt ärmarna är sydda efter mitt favorit-tröjmönster (från Ottobre 2/2007). Nederdelen bestod från början av fyra likadana delar, lite som en rektangel fast med långsidorna utställda och den övre kortsidan kortare än den nedre (vet inte om det finns något geometriskt namn för den formen?). Efter att jag sytt ihop dem och sytt fast nederdelen i överdelen sydde jag in "rektanglarnas" långsidessömmar efter behov, ungefär som insnitt, för att få den mer figursydd. Så långt hade jag kommit när jag lämnade den i höstas, och det enda jag behövde göra nu var att klippa av den till en bra längd och sedan sicksacka nederkanten och ärmsluten för att få en lite vågig nederkant. Lätt fixat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar