torsdag 20 februari 2014

Vårig blus-refashion

Idag har det snöat här nästan hela dagen... Den senaste tidens mildväder har fått mig att börja längta efter våren, så snön som hade varit välkommen i december var lite som ett bakslag nu. En sådan dag kändes det helt rätt att ta itu med denna våriga "refashion"! Mina svärföräldrar har nyligen varit på semester och när de kom hem fick jag den här vita blusen. Den satt bra upptill men var för vid för min smak, särskilt med tanke på att den är såpass kort. Så här såg den ut från början:



Blusen är ju ihoprynkad i halsringningen så det är ganska mycket tyg, inte minst i bakstycket. Att bara sy in blusen i sidorna skulle ha gjort att den såg väldigt påsig ut på ryggen. Jag började därför med att fördjupa de två befintliga insnitten i ryggen liteg rann genom att sy ca 5 mm innanför sömmen. Det blev lite bättre men fortfarande var det mycket löst tyg mitt på ryggen, så då gjorde jag ett tredje insnitt mitt emellan de båda andra. Kanske inte helt konventionellt, men det blev mycket bättre! Sedan tog jag även in blusen 3-4 cm i båda sidorna, nedanför bystpartiet. Sist men inte minst sydde jag ett knapphål och satte dit en knapp längst ner för att få bort glipan - det behövdes eftersom blusen är så pass kort och knappslån inte räckte ner över kjolens linning annars. Så här blev slutresultatet:



Det var en enkel och snabb refashion, och jag blev nöjd med resultatet! Vita överdelar är något jag gärna använder på sommarhalvåret men jag tycker att det är svårt att hitta bra sådana som inte är för genomskinliga, så den här blusen blev ett bra tillskott till min garderob! Exempelvis har jag helst vitt till den här kjolen, som jag har sytt tidigare. Jag har visat den förut men bara fotograferad platt på golvet, så därför lät jag den synas i sin helhet på ett par av blus-bilderna. Vill man läsa mer om den kan man kika här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar