torsdag 27 februari 2014

Sy- och pysselrum - Första versionen!

Nu är första versionen av mitt sy- och pysselrum klart! Det innebär att alla möbler står där de ska och är ihopskruvade, det finns tillräckligt med förvaringsutrymme för att täcka det nuvarande behovet och allt material är insorterat i lådor/pärmar/burkar/liknande. Version 2, som jag hoppas blir klart under våren, ska framför allt vara lite snyggare :) Jag ska sy draperier att hänga för Expedit-hyllorna och värmeväxlaren, klä in lådor/burkar med tyg, och få upp lite mer saker på väggarna. När jag planerade hur mitt sy- och pysselrum skulle se ut tyckte jag att det var jättekul att titta på hur andra hade organiserat sina, så jag tänkte dela med mig av hur jag har gjort. Jag börjar med en överblicksbild:



Det jag är allra mest glad för är det stora bordet. Det är 122 x 180 cm stort och består av en mdf-skiva (köpt och tillskuren på byggvaruhus) som är fastskruvad i två liggande Expedit-hyllor som ursprungligen är från Ikea men som jag köpt på Blocket. Ovanpå skivan ligger två skärmattor i storlek 90 x 120 cm. Bordet är inte bara användbart för att skära/klippa till tyg, utan jag har också upptäckt att det är en jättebra yta att vika tvätt på! I den ena Expedit-hyllan finns fyra skåpinsatser som jag fick med vid köpet, och där har jag lite mindre lådor med diverse pysselmaterial. I de flesta andra "hålen" i båda hyllorna finns lådor som jag har gjort själv av stora pappkartongbitar som varit emballage till nya möbler vi köpt. I lådorna förvaras t.ex. mindre tygbitar och spillbitar, garn samt jeans och andra kläder att återbruka. I två av facken i hylla nummer två ligger mina stora tygbitar "löst". Ett fack för stretchtyg och ett fack för vävt tyg. Under bordsskivan, mellan hyllorna, står en lite högre låda utan lock där jag förvarar presentpapper, överbliven tapet m.m.



På väggen ovanför bordet sitter två hyllor; en Lack från Ikea, 26 cm djup och 190 cm lång, och en lite smalare hylla (som egentligen är två kortare hyllor som sitter precis intill varandra) som också är från Ikea. På den undre hyllan har jag pysselmaterial och mindre sygrejer (t.ex. trådrullar, band, knappar, blixtlås) i burkar och lådor. Några av dessa ska alltså snyggas till. På den övre hyllan har jag pärmar, tidskriftssamlare och lådor med färgat papper, symönster/mönstertidningar och diverse annat. Till vänster om hyllorna sitter en spegel som är användbar när jag provar kläder som jag håller på att sy.



Mitt sybord är ganska litet. Det är ett gammalt skrivbord som min pappas farfar köpte när han fyllde 50 år 1961. Jag har haft det som sybord tidigare och vet att det fungerar bra, så det var helt rätt val att satsa på ett mindre sybord och ett större klippbord. På bordet har jag bara en lampa och ett grenuttag, en liten låda att lägga skräp i samt symaskinen såklart. I skåpet och den låga lådan mitt fram har jag en del "verktyg" (t.ex. saxar, rullkniv, limstift, linjaler) och några lådor med pysselmaterial som inte fick plats på hyllorna.



Längs väggen direkt till höger om dörren står strykbrädan och strykjärnet ständigt beredda. Det är väldigt smidigt att alltid ha dem framme. Vi har ingen strykbräda i tvättstugan nu utan stryker kläder här också. Eftersom vi har flera garderober i det här rummet och grannrummet är det t.o.m. smidigare. Värmeväxlaren i hörnet ska som sagt döljas med ett draperi, den bidrar inte direkt till någon mysfaktor...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar