tisdag 25 februari 2014

Från sommarklänning till t-shirt

Det här är faktiskt en refashion på en refashion! Detta randiga plagg började sitt liv som nattlinne. Jag köpte det på second hand för några år sedan eftersom jag gillade tyget, och sydde om det till en ärmlös sommarklänning. Det tråkiga var dock att jag nästan aldrig använde den... Jag gillar klänningar i teorin, men i praktiken väljer jag i princip alltid shorts och t-shirt varma sommardagar. I samband med vår flytt sorterade jag ut klänningen och lade den i mitt lager med kläder att sy om, och nu har den blivit en t-shirt istället!



Det var en ganska enkel refashion - huvudmomentet var att jag klippte av klänningen i lagom t-shirt-längd och klippte ut ärmar från den avklippta kjoldelen. Eftersom jag hade använt en förlängd variant av mitt favorit-tröjmönster för att sy klänningen kunde jag använda ärm-delarna från samma mönster. Sedan sprättade jag upp ärmhålens fållar, sydde fast de nya ärmarna och fållade ärmar och nederkant. Klart!

Det här är mitt bidrag till veckans symöte med Husmorsskolans Nya Syförening!

5 kommentarer:

  1. Praktiskt! Men jag förstår inte varför du inte använde klänningen. Den var ju supersnygg! Men jag har också plagg som jga tror jag ska använda men som bara blir liggande så jag förstår dig i och för sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i teorin gillade jag också klänningen, men när det väl kom till kritan valde jag ytterst sällan att ta den på mig. Jag tror att det har att göra med att jag av någon anledning inte är riktigt bekväm med att ha klänning på mig till vardags (och det här var definitivt en vardagsklänning, inte en festklänning). Så jag tror att den kommer bli mycket mer välanvänd som t-shirt!

      Radera
  2. Så bra, har jag nog aldrig tänkt på.Så fint

    SvaraRadera