söndag 26 januari 2014

Tre t-shirt-refashions

Nu blir det mycket "refashion" här på bloggen, men faktum är att en stor del av det jag har sytt sedan jag började sy på allvar är just kläder som tidigare varit andra klädesplagg. När jag syr har jag ofta tänkt ut i förväg hur jag ska göra, men ibland får jag nya idéer under resans gång eller tvingas tänka om för att det jag planerat inte fungerar. Det kan ge upphov till lite udda detaljer, och gör sömnaden lite mer spännande! Här kommer tre t-shirtar som alla har något sådant spontant inslag.

Den här tröjan är sydd av bakstyckena från två andra tröjor; båda med fula tryck på framstyckena. Jag hade först tänkt mig att jag skulle ha den grå sidan fram, så därför gjorde jag den lite urringad. När jag provade insåg jag att det grå blev alldeles för blekt mot mitt ansikte, så jag vände och gjorde den blå sidan till framsida istället. Därför blev den här tröjan urringad både fram och bak, vilket blev en rolig detalj.



Även nästa tröja är sydd av delar av gamla t-shirtar, närmare bestämt tre stycken. Jag hade lite begränsat med vitt tyg, så därför fick det bli en söm ganska högt upp på ryggen för att skarva lite. Det gröna fältet tillkom eftersom jag tyckte att tröjan blev lite för kort. Jag ville inte förlänga den nedtill eftersom jag ville använda fållarna från ursprungs-tröjorna, så därför klippte jag av tröjan och satte dit det gröna bandet en bit upp istället. När jag skulle sy fast nederkanten igen fick jag en sådan där spontan idé, och vände remsan ett halvt varv så att den i huvudsak blå framsidan fick en vit nederkant, och tvärtom.



Den sista av de tre tröjorna är sydd av enbart en gammal t-shirt. Den var i storlek XXL eller ännu större, och på bröstet fanns ett tryck som jag ville bli av med. Eftersom t-shirten var så pass stor lyckades jag få ut ett halvt bakstycke på vardera sidan om trycket på framsidan. När jag skulle skarva ihop dem ville jag göra något roligt av sömmen så att det skulle se genomtänkt ut, och sydde därför ihop de båda bitarna platt mot varandra (aviga mot räta istället för räta mot räta) med en synlig röd våffelsöm. Eftersom jag tyckte att det skulle bli lite tråkigt att bara ha en enfärgad mörkblå framsida kom jag på idén att spinna vidare på det där med synliga sömmar, och sydde likadana sömmar i lite olika färger kors och tvärs över framstycket innan jag sydde ihop allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar