fredag 24 januari 2014

Några små amigurumi

Jag började virka amigurumi (små söta virkade figurer) sommaren 2009. Jag lärde mig tekniken av Mia Bengtssons bok Virka amigurumi där jag också hittade många roliga och lättvirkade mönster. Bilden nedan visar några av mina tidigaste alster. Musen och grisen kommer från Mia Bengtssons bok, och grundmönstret är detsamma men jag använde tjockare garn och grövre virknål till musen som är störst. Mönstret till grodan hittade jag någonstans på nätet (tyvärr minns jag inte längre var).



Jag fick också en annan amigurumi-mönsterbok; Virka läskigt söta figurer av Christen Haden. Den boken gillade jag inte lika mycket som Mia Bengtssons; de flesta figurerna utgick från i princip samma mönster och det var mest tillbehören som skilde sig åt. Ett mönster som stack ut lite var dock den lilla cirkusapan, till vänster på bilden nedan. Figuren till höger är en liten maskot med nyckelring, och den kommer från Bengtssons bok.



Något år senare virkade jag lite julklappar, bland annat de här två figurerna som ska föreställa mina föräldrar! Formen är en klassisk amigurumi-form som ni ser, men färger och mönster osv. har jag själv hittat på utifrån hur mina föräldrar ser ut och brukar klä sig. Ifall det inte är helt tydligt så har min pappa randig skjorta och jeans, blå ögon och skägg och mustasch, och min mamma har röda byxor, randig Polarn O. Pyret-tröja, bruna ögon och en kortklippt frisyr med lugg.

Jag var tyvärr inte med när mina föräldrar öppnade paketen eftersom jag firade jul med min mans familj det året, men tydligen var min pappa lättast att känna igen :) Året därpå använde mina föräldrar en bild på dessa figurer som julkort, så de blev uppskattade!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar