lördag 4 januari 2014

Byxor som passar!

Före jul köpte jag ett par svarta byxor på second hand. De passade bra på alla sätt förutom att de var lite för stora i midjan och därför glipade i ryggen. Häromdagen hittade jag en beskrivning på hur man enkelt kan åtgärda sådant, och jag gjorde ett försök som lyckades bra!



Metoden är verkligen rätt enkel. Kortfattat gör man så att man gör två hål på insidan av den bakre linningen, ett på varje sida. Sedan trär man i en lagom lång bit bred resår och syr fast den med sicksack i båda ändar, på samma gång som man syr igen hålen. Klart! Min symaskin klarade inte riktigt av att sy genom alla lager så jag fick sy fast resåren för hand men det var ganska lätt gjort det också. Jag lade till en extra finess - jag gjorde varje hål mitt för en hälla så att hällan skulle dölja sömmen på utsidan av linningen, och det blev bra.



Det var ett enkelt sätt att få ett par välsittande byxor! För övrigt kan jag tipsa om att besöka bloggen där jag hittade beskrivningen, Second Chances by Susan. Massor av kreativa och snygga kläder sydda av secondhandfynd, jättefina bilder och dessutom ett bloggnamn som jag verkligen gillar (och som passar perfekt på en återbruksblogg) gjorde den snabbt till en ny favorit hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar