fredag 23 maj 2014

Me-Made-May'14: 12-18 maj

(Summary in English below.) Så är tredje veckan av Me-Made-May avklarad och det har gått bra. Faktiskt blev det nästan fem dagar med egengjorda kläder den här gången! Jag var ledig på fredagen för att gå på en jobbintervju nära hemmet (annars veckopendlar jag just nu) och före och efter intervjun traskade jag runt hemma i samma kläder som lördagen före. Under helgen hade jag dessutom tre olika uppsättningar kläder, två lite uppklädda (en på lördagen och en på söndagen) och en mer vardaglig som jag hade resten av tiden.

Måndag 12/5: Blommig tunika (refashion) med mörka jeans och mörkblå kofta. Den här tunikan är en av mina favorit-refashions och den använder jag ofta, åtminstone under de årstider då det funkar med kortärmat.
Onsdag 14/5: Premiäranvändning för min blombladsinsipirerade tröja! Jag gillar den i stora drag men nedersta fållen är lite besvärlig eftersom den inte är fastsydd runt om utan bara med lite små stygn här och var (för att inte få en för synlig söm). Jag upptäckte att jag gärna vill dra ner tröjan då och då; kanske blev den aningens för kort, och då fastnar jag lätt med fingrarna i fållen. Men det är inget jätteproblem.
Fredag 16/5: Hemmadag med bekväm blomtröja och jeans, samma som 10/5 (t.o.m. samma bild; jag var lite lat...)



Lördag 17/5: På lördag eftermiddag var jag och min man på inflyttningsfest hos ett par bekanta, och då hade jag på mig min allra senaste refashion, den vita tröjan, ihop med ett par randiga byxor.
Söndag 18/5: Till kyrkan denna söndag hade jag min grönmönstrade kjol, ett av mina tidigaste alster. Den fick många positiva kommentarer! Jag trivs fortfarande i kjolen även om jag inser att jag har utvecklats en hel del vad gäller sömnaden - idag skulle jag t.ex. inte sy foder i bomullstyg, det fastnar på strumpbyxorna...
Helgen 17-18/5: Helgen bjöd i övrigt på städning i kvarterslokalen, hemmahäng och fotbollsmatch (final i Svenska Cupen) och då passade det med lite vardagligare kläder i form av en t-shirt-refashion och bekväma jeans.



Summary in English: This week I wore me-made clothing five days instead of four as per my pledge! I had Friday off (except for a job interview in the afternoon) and I wore the same outfit as last Saturday. During the weekend I wore three outfits; one for lounging at home and two more dressed up.
Monday May 12th: Floral tunic refashion, dark jeans and dark blue cardigan. This tunic is one of my favourite refashions!
Wednesday May 14th: Wearing my Flower Petal Top for the first time!
Friday May 16th: Comfy flower top and jeans, same as May 10th.
Saturday May 17th: White t-shirt refashion, worn with striped pants, for a housewarming party.
Sunday May 18th: My greenish skirt, one of my first me-made items! Worn to church. I still like the skirt although I have developed my sewing skills a lot since making it. For example; I would not line a skirt with cotton fabric these days...
Weekend of May 17th-18th: For cleaning, attending a football game and lounging at home I wore a refashioned t-shirt and comfy jeans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar