fredag 2 maj 2014

Enkla duktyngder

Nu provar jag att blogga från iPaden för första gången. Det passar bra till just det här inlägget, som är på temat "snabbt och enkelt"!

Vi har ett litet trädgårdsbord på framsidan av huset. Det är gjort i vit plast och ser rätt tråkigt ut, så vi vill gärna ha en duk på för att det ska se lite trevligare ut. Det är under tak så det klarar sig oftast från regn. Problemet är bara att duken gärna blåser bort... Idag tillverkade jag några enkla tyngder som ska hålla fast duken.



Jag använde mig bara av saker jag hade hemma. Till varje tyngd behövdes en bit runt tyg (just detta hade jag sparat från två avklippta byxben!), en snörstump, en sten och en liten krok med klämma. De sistnämnda köpte jag till ett annat projekt för många år sedan så jag minns tyvärr inte var de kommer ifrån, men förmodligen från Coop Forum eller liknande. 


Jag började med att klippa till tygbiten, ca 15 cm i diameter. Sedan lade jag på stenen, vek upp tyget, knöt om snörstumpen, gjorde en knut längst ut på snöret och satte fast klämman. Klart! 


1 kommentar:

  1. Svar på frågan: Ja, du kan använda bara solrosfrön, eller ta pumpafrön istället för mandel. Har testat med pumpafrön och det blir helt okej, även om det inte blir så fluffigt och "gräddigt" som med mandeln. Hoppas svaret hjälpte! :-)

    SvaraRadera