fredag 6 december 2013

Sköldpadda

Det tog lång tid innan skaparlusten kom tillbaka, och jag hade börjat fundera på att stänga ner bloggen men lagom till att det blev hög tid att börja fixa med julklappar hittade jag lite kreativitet igen. Det första jag ska visa är dock inte en julklapp, utan en present till en väns bebis: en sköldpadda!



Sköldpaddan är sydd av återbrukat bomullstyg och stoppad med (ej återbrukad) syntetvadd. Båda tygerna kommer från ett och samma påslakan som jag köpt på second hand för länge sedan - ett smidigt sätt att få matchande tyger! Sköldpaddans ben, svans och huvud är fastsydda med många sömmar så att de ska klara av att dras och bitas i utan att lossna.

Mönstret hittade jag här, och det gick snabbt och lätt att sy sköldpaddan. Den är inte överlämnad än eftersom den lilla mottagaren blev sjuk lagom tills vi skulle ses, men vi gör ett nytt försök nästa vecka. Fördelen är att jag hann fotografera sköldpaddan i dagsljus...

När vi ändå är inne på ämnet passar jag på att tipsa om ett annat gratismönster som jag har använt för att sy en bebispresent tidigare; en "patchwork scottie dog". Tyvärr har jag råkat radera bilderna jag tog på hunden jag sydde, men googlar man får man fram massor med exempel. Det är en jättesöt hund sydd i lappteknik; lite mer jobb än sköldpaddan men också en mysig present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar