onsdag 18 december 2013

Julklappspåse

Här kommer lite mer julklappssömnad. Det är en liten påse eller väska som man kan använda till vad man vill, men just nu innehåller den en burk kaffe och ett paket te som mina morföräldrar ska få i julklapp. Påsen ingår självklart också i presenten! Grundidén till påsen kommer härifrån, men jag följde inte beskrivningen alls utan gjorde en egen version.



Det jag bland annat gjorde annorlunda var att sy en rund botten. För att få bottnen riktigt stabil klippte jag till en rundel i plast av ett överblivet lock från en låda det varit kakor i. Plastrundeln sydde jag sedan in mellan de två botten-tygbitarna. Eftersom det blev så stelt (vilket ju också var poängen) var det lite knepigt att sy ihop bottnen med påsens "väggar", men efter lite sprättande blev det ganska bra. Knytbandet är fastsytt i yttertyget med en raksöm tvärs över, ungefär mitt på bandet.



Som bilden ovan till vänster visar sydde jag även dit två handtag, för att underlätta om man vill använda påsen som väska. Jag sydde fast dem på insidan några centimeter ner i påsen för att kunna stoppa ner dem i påsen så att de inte syns (som på den första bilden i det här inlägget). Tygerna är som vanligt återbrukade - påsen är sydd av två olika påslakan som jag köpt på second hand (det ena syns dock inte) och handtagen och knytbandet är sydda av en tygsnutt som användes på ett läger jag var på i somras.

Jag gjorde några tankemissar medan jag sydde; eftersom jag inte följde någon beskrivning var jag ju tvungen att tänka själv och ibland blev det lite fel. Men det var ganska lätt att rätta till, och jag blev mycket nöjd med slutresultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar