söndag 25 augusti 2013

Stolsdynor av jeanstyg

Vi har fyra stolar som en gång i tiden tillhörde min gammelmorfar. Stolarna är fina i originalutförande men tyget är fasthäftat så det går inte att ta bort och tvätta.



Eftersom två av stolarna står vid köksbordet vill jag ha överdrag som går att tvätta eftersom det är lätt hänt att spilla på dem. Av olika anledningar tyckte jag att det var dags att byta ut de gamla överdragen som har hängt med några år, och jag kom på att det kunde bli snyggt att sy överdrag i tyg från gamla jeans. Häromdagen blev jag klar med alla fyra!


De tidigare överdragen var sydda i en sorts örngottsmodell men den var inte helt bra. Jag klurade istället ut en ny modell som jag själv tycker blev rätt bra, så jag tänkte förklara hur jag gjorde. Modellen är inte helt perfekt; det kunde sett lite bättre ut på baksidan, men den syns ju inte så det tycker jag inte gör någonting.

Jag började med att sy ihop lappar av jeanstyg till en sammanhängande bit som hade samma form som dynan, men ca 7 cm bredare åt varje håll.


Jag lade sedan stolsdynan mitt på tyget så att tygets rätsida hamnade mot dynans ovansida, alltså räta mot räta. Jag vek över kanterna och nålade ihop tre av hörnen. Nålarna satte jag där jag ville att sömmen skulle gå.



Därefter tog jag loss tyget från dynan och sydde hörnen. Jag började med att lägga tyget så att det låg slätt vid ett av hörnen, och sydde så nära nålarna det gick. När alla tre hörnen var färdiga satte jag tillbaka överdraget på stolsdynan och nålade det fjärde hörnet, men för att det fortfarande skulle gå att ta loss tyget satte jag bara dit två nålar (en längs stolsdynans hörn och en där sömmen skulle fortsätta på dynans baksida). Jag sydde den fjärde hörnsömmen och slutade där den andra nålen tog slut, för att inte sy för långt. (Bilderna nedan visar alltså hur jag sydde de tre första hörnen - när jag sydde det fjärde sydde jag inte ända till kanten utan bara ett par-tre centimeter efter att sömmen bytt riktning.)



Därefter klippte jag bort överflödigt tyg i hörnen och sicksackade de råa kanterna. Vid de tre "hela" hörnen sicksackade jag ihop sömsmånerna men vid det fjärde hörnet sicksackade jag först ena sömsmånen, fortsatte runt hela överdragets öppning och kom slutligen tillbaka till den andra sömsmånen.



Då var överdraget klart, och jag drog på det på stolsdynan. För att överdraget skulle hållas ordentligt på plats fäste jag ihop det fjärde hörnet med en knappnål, så att det skulle sitta åt lika bra som de tre "hela" hörnen. Som bilden visar så ser kanterna lite slappa ut på sina håll, och knappnålslösningen är såklart inte optimal, men när dynan ligger på stolen ser det bra ut.



På de två första stolarna gjorde jag en lite annorlunda lösning på det fjärde hörnet. Jag sydde bara den delen av sömmen som går mitt för stolsdynans hörn, och fortsatte inte med den del av sömmen som går på dynans baksida. Istället sydde jag fast ett kardborreband i det som hade varit sömsmån om det hade gått en söm där. Jag tyckte dock inte att det blev så bra, det var svårt att få kardborrebandet tillräckligt tight utan att det släppte, och så syntes lite av den sicksackade kanten när jag satte dynan på stolen. Varianten med en lite längre söm plus en knappnål tycker jag blev snyggare, även om den ger ett lite mer provisoriskt intryck.





1 kommentar: