måndag 26 augusti 2013

Fix och trix på jobbet

Jag måste bara visa en grej jag fixade till på jobbet häromdagen. Det kan väl inte riktigt klassificeras som återbruk, mer som "man tager vad man haver", men det var kul att försöka hitta en lösning på mitt problem och jag blev rätt nöjd med min konstruktion.
Tada... en pappershållare!



Det var så här att jag hade en massa papper med handskriven information som jag behövde knappa in i Excel (jag lovar, de flesta av mina arbetsuppgifter är roligare än så...) och det blev lite besvärligt i längden att ha pappret liggande på bordet eftersom jag fick flytta blicken så mycket hela tiden. Det finns färdiga pappershållare att köpa, men jag hittade inga på kontoret och jag behövde ju den direkt. Dessutom ville jag få upp pappret ganska högt så att det kom i nivå med skärmen, men de färdiga jag har sett har varit ganska låga.

Jag rotade runt i materialskåpet och hittade en rulle med ganska kraftig ståltråd. Jag knipsade av en lagom lång bit och böjde till ena änden med en tång så att jag fick snirkelformen. Sedan behövde jag något att sätta den andra änden i, och då hittade jag en påse med värmeljus så då fick jag idén att köra ner ståltråden i ett ljus. Det fungerade; det blev lite vingligt men ett papper klarade konstruktionen att hålla och mer än så behövde jag inte. Till sist vek jag till den snirklade änden litegrann (bästa sättet att beskriva det är nog att säga att jag vek den på mitten på längden, även om det låter konstigt) så att pappret veks litegrann; det hindrade pappret från att falla framåt eller bakåt. Det syns på den mittersta bilden nedan.



En enkel grej som jag nog egentligen inte trodde skulle fungera, så det är förmodligen därför jag blev så nöjd :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar