tisdag 29 april 2014

Symöte: Sommarkläder



Jag har bättrat på min sommargarderob litegrann, med en vit tröja och en (förbättrad) trikåkjol. Tröjan var från början en reklam-t-shirt i storlek large med två ganska små tryck på bröstet och ryggen. Jag sydde om den med hjälp av det väl beprövade t-shirt-mönstret från Ottobre 2/2007. Jag fick skarva både bak- och framstyckena för att komma undan t-shirtens tryck. Bakstycket är bara skarvat med en söm tvärsöver men framstycket ville jag göra lite roligare. Jag skar till ett framstycke som slutade i höjd med mönstrets urringning. Sedan klippte jag till två ganska rektangulära tygbitar som blev axelbitar. Dem rynkade jag med fem rynktrådar tvärs över varje bit.

När jag hade sytt ihop axelbitarna, framstycket och bakstycket och dessutom sytt sidsömmarna upptäckte jag att den raka halskanten fram och halsringningen bak glipade väldigt mycket. De var bara fållade så de hade inget som drog ihop dem. Jag löste det genom att använda fållarna som resårkanal och peta i två smala resårer. Ärmarna är utklippta ur originaltröjans ärmar och originalfållarna finns kvar. Även dessa fållar fick tjäna som resårkanaler efter att ha smalnats av med en våffelsöm längst ut på fållen, vilket gav en liten volang-effekt.



Kjolen är en gammal refashion som jag har förbättrat lite. Ursprungligen var den en tunika, köpt på second hand. Modellen passade mig inte men jag tyckte jättemycket om tyget, så jag köpte den med förhoppning att kunna sy om den på något sätt. Det gjorde jag egentligen redan för ett par år sedan på enklast möjliga sätt genom att klippa av tunikan i brösthöjd och fålla den avklippta kanten. Efter lite användning behövdes det dock lite mer för att hålla uppe kjolen, så nu när jag ändå höll på och fixade med resår petade jag in en resår i även denna fåll. Det blev bra!


Det här är mitt bidrag till veckans symöte med Husmorsskolans Nya Syförening!

1 kommentar:

  1. Fint! Jag förstår att du gillar tyget till kjolen! Väldigt fint!

    SvaraRadera